Z Viedne lacnejšie, pohodlnejšie a rýchlejšie. Ryanair len v núdzi!

Autor: Raduz Dula | 1.11.2013 o 15:21 | (upravené 23.3.2014 o 5:49) Karma článku: 13,37 | Prečítané:  9634x

Snažil som sa takmer 2 roky neletieť nikam s Ryanair. Až víkenodový pobyt s priateľmi a manželkou v Barcelone ma znova donútil. Ryanair opätovne neskladal, let mal všetky atribúty toho posledného, myslím že do Alicante. Začnime však od začiatku. Snažil som sa kúpiť si 2 letenky BTS (Bratislava) BCN (Barcelona) BTS. Ryanair však nelieta do BCN (čo je hlavné letisko v Barcelone). Lieta do GRO (Girona Costa Brava Airport). Pri rezervovaní som si všimol, že rezervácia 2 leteniek nestojí 2-násobok toho, čo stojí letenka jedna. A bolo to naozaj tak. Kým pri rezervácií 2 leteniek bola cena spolu € 319 (bez extra batožiny, rezervácie miesta a podobne), jednu letenku systém ukazoval za € 139,10. Tak som za túto cenu kúpil prvú letenku, a za cenu € 159,50 už len druhú letenku. (to že som všetko musel vyplniť a odklikať 2x, neskôr. Rozdiel (alebo schválnosť???) viac ako € 20. Poplatok za platbu kartou pri každej transakcii je približne 1,96% z celkovej sumy. Aj malý slovenský hotel má dnes šancu objednať si karový terminál za poplatok 1% z obratu uskutočneného kartou, teda Ryanair (pri jeho obrate) na tomto mojim odhadom zarába naviac asi 50% z tohto poplatku (minimálne).

Ďalej však od poplatkov. Kým naozaj uskutočníte rezerváciu musíte okrem zadania miesta odletu a príletu, počtu ks leteniek a samozrejme dátumu odkliknúť, alebo dokonca aj vybrať (to že niečo nechcete je zásadne posledná možnosť vo výbere) minimálne 6-10 ďalších možností. Samozrejme, obchodník sa snaží predávať...

Na koniec máte síce E-ticket, alebo Ryanair-u ešte asi nikto nevysvetlil, čo to "E" v spojení E-ticket vlastne znamená. (Electronic - teda digitalný, alebo elektronický). Tento "E"-lístok si však doma musíte vytlačiť. Inak vás to môže stáť aj 70 GBP / 70 €.

Stresový test

Stres začína už doma, keď si musíte vytlačiť vlastnú palubenku. Ďalší pokračuje v extrémnom rade na letisku. Aspoň v Bratislave je to tak vždy, čo som zatiaľ letiet musel. Potom pri príchode ku odletovému "GATE" máte stres ďalší. Najprv, či vám bezočivé letušky nevytrhnú z ruky tašku, pod hrozbou, že by o pár cm väčší, alebo ťažší kufor nemohol na palubu a následne, že to bude stáť ďalších € 60. Stres ešte graduje, keď všetkých ľudí naženú do priestoru vyhradeného na čakanie pred boardingom. Asi 30 miesť na sedenie, asi 80 na státie,  a v ňom 180 ĺudí s taškami. Stres graduje. Po prejdení opätovne čakať. Teraz už presklenná miestnosť, žiadne stoličky ani kreslá, vysoká, alebo nízka teplota a 180 ľudí tlačiacich sa na popredné pozície. Voľný seating. Dvere sa otvárajú. Nastáva krátky šprint po dráhe letiska. Kto bude skôr v lietadle, vyberie si lepšie sedenie. Alebo ste otec s 3 malými deťmi, čo na mojom lete do Alicante prišiel posledný a na prekvapenie všetkých (hlavne neochotných arogantných letušiek) našiel 4 posledné miesta rozhádzané po celom lietadle. Zdržanie 20 minút, nakoľko samozrejme nikto z pasažierov nechcel tvrdo vybojované miesta v predu a pri okne meniť za miesta v strede a v zadku lietadla. Paráda. Letušky to zvrhli na letisko. Nikto ich neinformoval. Určite. Hlavne keď všade treba vyplniť meno, priezvisko, číslo OP a hlavne dátum narodenia. A takýto zoznam nosia v ruke. PREKVAPENIE!

Rest in peace

Oddych v kľude. Ale to len ak máte sluchátka. Vlastne nie. Nemôžete ich mať v ušiach, ani keď k nim nie je nič pripojené. Každý z posádka má za potrebu s vami zatriasť a povedať vám, že treba vypnúť "all electronic devices". Argument, že nie sú do ničoho zapojené nie je dostatočný. LEBO. Po odlete je to už lepšie. Už smiete. Nepomôže. Reklama na elektronické cigarety, stravovanie na palube, akcia na red bull s vodkou, telefónne karty, autobus z letiska. V skratke shopping channel vo vzduchu. Ani 10 minút v kuse si neoddýchnete a pri slovenskej letuške s maďarským prízvukom s rečovou vadou obzvlášť nie. Slová z nej výchádzajú proklate pomaly. Až mám chuť vstať a ísť to povedať za ňu. Alebo aj toto by sa ešte dalo.

Hazard a obchod vo vzduchu

To je vlastne business plán Ryanair. Stačí si pozrieť reportáž holandskej TV o tom, ako za jeden večer vyhlásili 3 lietadlá Ryanair-u na tom istom letisku vo Valencii MAYDAY z dôvodu nedostatku paliva pri pristávaní. Princíp je jednoduchý. Ak do vášho auta natankujete vždy iba polovicu nádrže, alebo keby ste mohli tankovať iba presne toľko, koľko na cestu z bodu A do bodu B potrebujete, neprevážali by ste zbytočne palivo, teda nadváhu. A tak Ryanair interne "motivuje" svojich pilotov, aby tankovali iba toľko, koľko potrebujú na nasledovný let.

Aby sme zbytočne nazachádzali do detailov. Jedoduché porovnanie. Som z Bratislavy a chcem ísť do Milána na víkend. Na víkend by som sa mohol zbaliť do príručnej batožiny, ale v Miláne sa dobre nakupuje, tak na cestu budem mať okrem môjho "carry on" aj 1ks batožiny na podanie, cca. 20kg. Základné údaje:

Odlet 28.11.2013, návrat 3.12.2013. (základná cena letenky AirBerlin je viac ako dvojnásobná!!!) Porovnanie:

Opis Cena

Poznámka

 

Ryanair (FR) AirBerlin (AB)

DO Milána

BTS - Bergamo VIE - Malpensa

 

 

Z Milána Bergamo - BTS Maplensa - VIE

 

 

Letenka 41,8 88,56

 

 

Batožina (iba cesta späť) 50 0

AB do 23kg,

FR do 20kg

Doprava letisko VIE a späť let z BA 14,4 Blaguss

 

Doprava letisko Milano - Centrum - Milano

obojsmerná cena 9 16
vzdialenosť v km 51 51
TOTAL: 100,8 118,96

Ďalšie rozdiely, ktoré sa do tabuľky nezmestili:

- AB má každý deň 2 priame a 3 lety s prestupom do Malpensa (Milano), teda ak by ste zmeškali, alebo sa let zrušil, máte šancu na ďalší. Ak ho zruší FR (Ryanair), tak v prípade cesty tam, je ďalší let na druhý deň o tom istom čase. Ešte horšie je to cestou späť, tam je ďalší let až o dva dni.

- AB ponúka možnosť E-ticket, teda na letisku podáte len batožinu, a palubný lístok máte priamo v mobile, ako QR kód

- AB ponúka možnosť zaregistrovať sa na stránke, teda nevyplňujete nič, faktúra ide na stálu adresu, rovnako údaje o stálych pasažieroch sú uložené, doba trvania objednania letenky vie byť menej ako 1 minúta

- AB má batožinu do 23 kg, na palubu obmedzuje 1 hlavnú batožinu (do 8kg) a ďalšiu príručnú (napr. notebook, kabelka a podobne, ale kontrola je len obmedzená), pričom Ryanair si na vašej nadmernej batožine odbavuje komplex nízkonákladovej leteckej spoločnosti

- AB ponúka nealko nápoje, pivo, víno, a drobné jedlo na palube (bezplatne), alebo snack ktorý je naozaj spríjemnením letu (príplatok 10-15 € za let/jedlo)

Záverom:

Nechcem týtmo samozrejme zhadzovať prácu spoločnosti Ryanair. Rovnako, ale povedané gastronomickou rečou Pekla na talíri, kupujete si síce lacnejšie letenky, ale všetko ostatné okolo toho potom vyrovná to, čo štandardné letecké spoločnosti ponúkajú v základnej cene. Tak napríklad pri ďalších destináciách by som si dal ešte väčší pozor:

Paríž (Charles de Gaulle) 43 km do centra, vs. Beauvais (lieta Ryanair ako Paríž) 139 km do centra, teda to čo ušetríte letom z Bratislavy, mnohonásobne precestujete vo Francúzsku, počas svojej dovolenky, a určite za drahšie peniaze.

Londýn (Heathrow) 25km od centra, vs. Louton (lieta Ryanair ako Londýn) 54km od centra, vs. Stansted dokonca 62 km

Barcelona (BCN) 16km od centra, vs. Girona (lieta Ryanair ako Barcelona) dokonca 91 km!!!

Tak príjemný let! (komu by ešte nestačilo, pozrite si ďalší dokument o Ryanair.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.


Už ste čítali?